VR Learning Lab – shader experiment, switch naar CoSpaces en een hoop gesprekken

Created using: 
Time to create: 
Type: 

Toonshader

Ik ben de dag begonnen door te onderzoeken of PlayCanvas shaders ondersteund, welke de manier waarop belichting weergeven wordt aanpast. Dit is helaas niet mogelijk, maar met een online handleiding en een paar truukjes in code welke elk object dupliceren en on het donker tekenen is het alsnog mogelijk een ‘toonshader’ te maken, die 3d objecten eruit laten zien alsof de getekend zijn met cellshading.

Dit zou echter wel héél erg een stijl op de game drukken en creatieve vrijheid beperken, naast het feit dat elk object in de game 2d geladen en gerenderd moet worden.

Daarnaast blijkt dat een shader ongelofelijk ingewikkeld werkt in playcanvas en niet simpel drag & drop is, maar een hele hoop scripting voor het programmeren van materiaal sloten.

Ik wilde wat experimenteren met deze shaders door een branch te maken en simpel terug te kunnen gaan naar werkende belichting, maar aangezien het account vol zit kon ik dit niet doen. Michelle heeft het project geforkt, waarin de checkpoints niet worden gekopieerd, waardoor testen zoals het hoge resolutie gebouw niet in de versie historie zitten, Playcanvas staat niet toe checkpoints te verwijderen, dus zitten we vast met een project van 600mb vol oude data.

Snel modelleren:

Ik ben begonnen met het bouwen van een trap voor in het huis in Blender, maar heb deze niet afgemaakt omdat ik een meeting mt mijn stagebegeleider had (Henry) gevolgd door een lang gesprek met Robin over welke richting we op willen met de game en of we deze op tijd af krijgen.

Online stagebegeleider-gesprek

Ik heb samengevat waar we het over hebben gehad. Bijvoorbeeld: zo lang we niet in elkaar geslagen worden op werk en een dagboek bijhouden (voor mij een excel sheet en deze blogs) het eigenlijk wel prima is! Zolang de data makkelijk bereikbaar is tijdens het schrijven van mijn eindverslag.

Ik moet me focussen op 1 hoofdproject waar ik mijn eigen gang in kan gaan, en één of meerder zijprojecten die mij laten ervaren hoe het bedrijf functioneert, wat klanten voor vragen kunnen stellen en hoe de echte ontwerpwereld zich vergelijkt met de studie. Voor mij zal het hoofdproject het PlayCanvas project worden voor volwassenen waarmee we proberen ze te motiveren na te denken over mogelijke toekomstscenario’s met AR en de zijprojecten voor nu is de ARe you ready game die gebouwd moet worden voor de week van de mediawijsheid.

Gesprek met Robin en Michelle

Verder hebben we een lang gesprek gehad over wat we willen leren, waar we graag mee bezig willen zijn en hoe realistisch onze verwachtingen voor de game zijn. Over ongeveer een maan zou de game voor het grootste deel af moeten zijn wat waarschijnlijk te krap zou worden. Ik zou als een machine non stop 3d-modellen aan het maken zijn, terwijl dit niet mijn enige interesse is.

Daarom hebben we besloten om de game in CoSpaces te houden en ga ik me focussen op het oppoetsen van deze al gebouwde game. Ik ga play-testen, ontdekken welke problemen aandacht vragen en functies toevoegen waar vorig jaar geen tijd voor was. Ik vind het zelf bijvoorbeeld leuk om ook wel wat in technologie en code te werken, dus zal bijvoorbeeld een back-end bouwen om de antwoorden op de vragen van de speler op te kunnen slaan en te visualiseren op een webpagina.

We zullen testen hoe de game werkt op trage apparaten en internetverbindingen en een helpsysteem voor de spelers implanteren. Veel van deze verbeteren kunnen we ook in het grote project gebruiken: want volwassenen hebben net als kinderen een game nodig die goed en simpel in elkaar zit.

Testen, testen, testen!

Vervolgens heb ik de tijd genomen om eventjes echt goed te gaan kijken wat er in de game gebeurt, wat voor mij niet helemaal duidelijk is of wat er niet goed werkt. Daar kwam een flinke lijst aan onduidelijkheden, ontwerpen die inconsistent zijn en foutjes uit. Ze zullen niet allemaal even belangrijk zijn om te verhelpen, maar het is wel handig om erbij stil te staan. Dit zijn de rauwe aantekeningen, zonder cleanup rechtstreeks na het spelen van de hele game:

Opmerkingen ARe you ready:

Laadtijd geluid erg lang.

Eerste scene 'Hoe oud ben je' laat schikken, is luid en laad te langzaam in
Geluid van wakker worden misschien wat overdreven en lang
Een knip van het bed naar de vloer grof, animatie van opstaan?

eerste bericht: "en kijk wat je nog moet doen voordat je kan vertrekken" opnieuw verwoorden naar "pak op om te ontdekken wat je nog moet doen". Is bericht echt nodig??? Show, don't tell
Bril oppakken terwijl deze draait maakt klikken erg lastig! Vaak mis geklikt, mogelijk toets snelkoppeling, of grotere klik omgeving?
linker muisknop permanent ingedrukt niet erg comfortabel
Slaapkamer heeft als endige doel de kleren pakken, misschien meer laatjes te openen?
kast kan worden aangeklikt vanaf de andere kant van de kamer
In de Lade is kleding niet goed zichtbaar vanaf de bovenkant
vinkje bij doel is glitchy, veranderen naar ander geluid, of beter streamen zodat deze niet 'trilt'

Er is geen enkel geluid..... wasmachine trilt hard maar geen geluid? Meer omgevingsgeluiden toevoegen.
Grote hobbel over bovenste trede trap
Deuren maken ook geen geluiden

moeder is kleiner dan het kind dat je speelt
uitroepteken boven moeder clipt door kast
Kan alleen klikken op uitroepteken, niet moeder zelf
UI van bril is erg statisch, niet duidelijk dat geen deel is van de wereld maar vanuit je bril bij keuze broodbeleg
bril assistent logo permanent in beeld, simpelweg genereert en vergeten. het wordt visuele ruis
Geluid van smakken vervangen voor andere geluiden aangezien dit erg onsmakelijk is. Misschien messen en snijden?

Keuze maken scherm voor het beantwoorden van vragen laat alle knoppen knipperen bij hoover.
tekst bij de 2e vraag valt half uit het blok

Geen voice lines afgespeeld bij persoon die verteld over de dog-filter.
Pikachu in de straat is leuk, maar niet duidelijk uit de bril. Meer glitch of scherm effecten zouden kunnen helpen
Achtergrondgeluid in de straat loopt niet netjes en duidelijk herhalend.
Hondenoren van het filter hebben geen verticies smoothing dus lijken blokkerig. Als het een filter is, waarom kan e speler er dan niet voor kiezen deze uit te zetten?
Drone in de straat kan ervoor zorgen dat de speler in de muur wordt gedrukt en vast komt te zitten
Bordje met pijl naar school misschien wat overbodig zonder andere borden. Kan de AR bril geen navigatie geven?
Wie is Boris en waarom stuurt hij me filters? Kan ik dit ook overslaan?
Camera in creeper challenge wordt uit de controle van de speler gehaald, erg vervelend te vechten voor controle!
Creepers zien er wat low-poly uit in vergelijking met de Pikachu die we eerder zagen
Pijlen die de speler naar goal leiden lijken in de wereld te zweven, misschien op de grond in plaats van hangend?
Auto geluiden bij stoplicht starten te laat.
creeper-Game werd langzamer en stotterde steeds meer na een paar keer dood gaan. Daarnaast kreeg ik de melding over dat het gevaarlijk was een game te spelen op de zebra, en begon de creeper game opnieuw.
Vraag beantwoorden biologieles, niet helemaal duidelijk dat ik moest klikken op het "beantwoord vraag" melding omdat ik in het verleden nooit heb hoeven klikken
Vraag lenen AR bril geeft geen opties of duidelijke instructie waar te klikken
De bomen hebben een gekke grijze kleur, geen hout bruin op het schoolplein
Google translate bij meisje heeft geen klik nodig, maar start automatisch?
Level op speelplein eindigt voordat ik alle kinderen gesproken heb of naar binnen ben gelopen.
Ongemakkelijke zin in vraagscherm "Is het nuttig om andere talen te leren als de slimme bril alles kan vertalen voor je?"

In slimme stad les heeft de marker met uitroepteken voor stadstuin ongemakkelijk geplaatst, erg hoog.
Vraag over drones duurt erg lang om in te laden
Stoplicht opdracht voelt alsof deze tijd rekken, steeds wachten tot de animatie klaar is om alles op groen te zetten. Zou ook een minigame kunnen zijn, waarin de autos niet mogen crashen.
"Speel nog even met de slimme stad en ik zie jullie morgen" wat moet ik nu doen? Gewoon wachten? Verward...

Autos stoppen niet voor de zebra
navigatie software laad nu opeens in, zonder hier iets voor te hoeven doen. Waarom nu wel en eerst niet?
Stad voelt ook een beetje als een gang, ipv een stad
GravityAR melding is leuk, maar automatisch gestart. Speler de keuze geven wel of niet mee te spelen zou tof zijn
Niet duidelijk hoe lang AR level duurt, ietwat gevangen in de ervaring
batterij van de bril is leeg, maar heeft geen enkele melding hiervan gemaakt waar de speler keuze kan maken batterij te besparen
Nadat de batterij leeg is krijg ik een stem van een meisje over hoe ze thuis komt, misschien ook optie om geslacht te kiezen?
Melding dat ik verdwaalt niet nodig, de voice over is duidelijk genoeg. Nadat ik op OK klik is het een lange wachttijd.
vraag of het erg is dat mensen niets kunnen doen zonder bril is een leeg level, opeens voice-over en er zin logos van VRLL toegevoegd, terwijl de knoppen inladen. Voelt alsof er een glitch is: anders dan voorgaande patronen.

Hoe ben ik thuis gekomen? Wanneer heb ik gegeten? waarom opeens zo een tijdsprong? kan de speler niet opzoek naar een telefoon box om moeder te bellen?
AR gevecht toont melding zelfs wanneer gevecht niet in beeld
Game is leuk en vermakelijk! Maar niet direct duidelijk waar te klikken, dat kost wat tijd. Gek om de knop van de tegenstander ook te zien.

Laatste level, hele game gespeeld: waarom moet ik op een bordje klikken??? is de melding echt nodig? kunnen we niet uitleggen dat je data verstuurd wordt?
Muziek is ook wel wat cheesy....

Audio in de game is vaak peaking en lage kwaliteit
Veel dingen zijn niet consistent, zoals de vragenschermen, of wanneer er een voice over is of niet.

Vervolgens heb ik gekeken naar welke assets er beschikbaar zijn, hoe de code blokken werken en geïmplementeerd zijn en hoe we vrij eenvoudig al enkele dingen uit de lijst af kunnen strepen. Het geluid van de voice-overs heeft bijvoorbeeld soms een slechte kwaliteit of begint later in de opname pas waardoor het lijkt alsof deze nog aan het inladen is.

Ik heb deze data vervolgens in Notion ingevoerd, onderverdeeld in de verschillende levels en wat er exact moet gebeuren. ze hebben de data gekregen hoe belangrijk deze zijn, zodat ik me kan focussen op wat ik de prioritiet vind hebben, en zodat ik mezelf niet verlies in de details. Deze lijst moet ik mogen nog afronden, aangezien 74 verbeterpunten er best veel zijn 😉

Omdat ik mijn aandacht een beetje begon kwijt te raken heb ik snel eventjes mijn website gerepareerd, zodat alle blogs mooi overzichtelijk beschikbaar blijven en makkelijk vindbaar voor mijzelf als naslagwerk, en voor mijn stagebegeleider.

testing testing